Sunday, March 10, 2013

Competitie Frans



Deze week had ik een competitie voor Frans na school. We moesten 60 vragen beantwoorden, en als we 10 of minder van die vragen fout kregen, dan kregen we een prijs. We moesten na school naar een verzamel plaats en van daar, ging elk niveau van Frans met een juf naar een test kamer. We zouden na de competitie nog ijs krijgen, maar ik had na de competitie een track meet, dus dat kon jammer genoeg niet. Er zijn verschillende onderdelen van de test. Een luister stuk, een grammatica stuk, en een verhaal stuk. Met het luisteren, hadden we eerst 10 vragen van iemand die iets zij, en dan moesten we kiezen welke van 4 gegeven foto’s erbij pasten, bijvoorbeeld: “we zijn nog niet te laat, maar als er een file is, hebben we een probleem.” En dan was het antwoord een foto van een paar mensen in een auto.  Na die 10 vragen, kwam het moeilijkste deel. Je kreeg een podcast in het Frans, en dan moest je vragen beantwoorden over wat ze hadden gezegd. De rede dat het moeilijk was, was omdat er vocabulaire in zat die ik nog nooit eerder had gehoord, en ze praatten heel snel. Het volgende onderdeel was grammatica, en dan moest je de correcte vorm van een werkwoord in de spatie schrijven, of andere woorden die ontbreken. Het enige moeilijke van dit stuk was dat er soms woorden bij moesten in de toekomstige vorm, en dat hebben we nog niet geleerd. In het laatste deel van de test moesten we meerdere verhalen lezen, en daar vragen over beantwoorden. Deze waren heel makkelijk, en toen ik klaar was met de test, had ik nog 5 minuten om te kijken of ik alles goed had. Toen ons uur voorbij was (de test moest in 1 uur gedaan worden) ging ik meteen naar de track meet. Twee dagen later, gingen we in de klas van Frans over onze testen om een onofficiĆ«le score te krijgen. In het eerste luister stuk had ik helemaal niets fout. In het tweede stuk waren er iets meer. Ik had 2 of 3 fout in grammatica, en 1 of 2 in lezen. Ik had totaal 7 vragen out de 60 fout, en dat betekent dat ik waarschijnlijk over een paar maanden een prijs krijg. Wat het is weet ik nog niet, maar zodra ik het krijg, zal ik er over schrijven.

1 comment:

Marjon said...

Goed van je hoor, zo weinig fouten. Frans is geen gemakkelijke taal. Die prijs heb je dan ook wel verdiend