Sunday, March 25, 2012

Deze week was weer de eerste week terug van vakantie, en was het weer even wennen om elke dag weer naar school te gaan. We beginnen in Biologie een nieuw hoofdstuk, dat gaat over de systemen van het lichaam. We kunnen natuurlijk niet in een echt mens gaan knutselen, dus gaan we drie verschillende dieren ontleden om hun verschillende systemen te kunnen zien. Als eerste gingen we een worm ontleden. Ik houd totaal niet van ontleden, maar een worm ontleden was niet zo erg. Er was een worm per 2 mensen, dus lied ik mijn partner het meeste snijden doen, omdat die dat wel leuk vond! Het was wel interessant om een worm van binnen te zien, want soms vraag ik me wel eens af hoe die beestjes werken als ze zo lang zijn. Het meeste van de worm was darmen, en als we die open sneden konden we de aarde zien die wormen eten om hun voedselstoffen binnen te krijgen. Een paar dagen later gingen we een iets groter dier ontleden. We moesten deze keer onze eigen latex handschoenen mee nemen, en we gingen een rood rivierkreeftje ontleden. We moesten eerst zijn rug schild er af knippen voordat we de binnenkant konden zien. We konden de longen zien, en ook al snel het hart. We keken ook naar de maag, en mochten die openmaken om de tanden in de maag te zien. Een rode rivierkreeft ontleden was al een beetje moeilijker, want ik begon een beetje duizelig te voelen. Volgende week is het nog een stap verder, want dan gaan we een ongeboren biggetje ontleden. Dat wil ik dus echt niet zelf hoeven te doen!

We hadden deze week ook een track meet. Ik had geen records verbroken, maar ik vond wel dat ik goed had gelopen, omdat mijn been spieren zeer deden van zo veel lopen. Het begint hier ondertussen ook al weer een stuk heter te worden. Ik hoop dat de zomer niet snel komt, want ik vind het veel lekkerder als het niet elke dag 35 graden Celsius of hoger is. Je kunt zeggen dat ik niet aan de warmte ben gewend hier, en dat zal nog wel even duren.

1 comment:

Marjon said...

Poeh dat is ook wel erg warm 35 graden! Dat zou ik ook niet prettig vinden.

Ik snap best dat jij geen ongeboren biggetje wilt ontleden, dat zou ik ook niet willen doen. Ik weet wel zeker dat ik daar heel misselijk van zou worden of zelfs flauw zou vallen.