Sunday, January 29, 2012

Compost Bal

Dit weekend ben ik weer begonnen met Monopoly te spelen. Ik vind het leuk om met 6 spelers alleen te spellen Ik heb de Monopoly Wereld editie, waar ook bank passjes bij zitten. De figuurtjes die bij mijn spel zaten, waren: het paard, de draak, de taxi, de safari hoed, de kangoeroe, en het Inca masker. De bank passjes hoef je alleen maar in de kleine automaat te stoppen om er geld bij op of af te trekken. Je raakt dus nooit je papieren geld kwijt. Ik heb, terwijl ik het spel speel, ook mijn laptop bij de hand. Ik heb een Microsoft Excel document open waarop ik elke beurt het geld van elke speler zet. Ik maak van die informatie een lijn-tabel zodat ik kan zien hoe het geld van speler naar speler loopt. Ik heb van al 2 keer spelen met 6 mensen gezien, dat wie het meeste geld investeert in vakjes kopen, de grootste kans heeft om het spel te winnen. Adri heeft sinds kort een compost bal gekocht. We gebruiken de compost bal om restjes eten in te gooien, die we dan weer gaan gebruiken om in de grond te stoppen als we besjes of vruchten gaan planten. We hebben al veel restjes in de bal gestopt. De bal vorm maakt het eenvoudig om het compost door elkaar te mixen. We gooien er vaak gebruikte koffie pads in, en ook eier schalen voor het calcium gehalte dat daar in zit. We gooien er ook oud brood in, en schillen van mandarijnen en uien. Vandaag (zondag) keken we in de bal, en er vlogen zo tientallen vliegjes uit. We konden ook al wat pluizige schimmel zien die op het voedsel groeide. Er kwam ook waterdamp uit de bal, waarschijnlijk door de warmte die het rottingsproces genereert.

1 comment:

Marjon said...

Wat een handig ding, die compostbal. Die vliegjes lijken me minder, die hadden wij ook eens in onze groenbak, maar een week later kropen er allemaal maden uit. Brr, was heel vies.