Sunday, November 21, 2010

experimenteren in de klas

Op vrijdag hadden we in wetenschap klas weer een hele leuke dag. Als eerste had de juf een stuk koolstofdioxide in vaste vorm in het water gegooid, en daar had ze ook wat zeep bij gestopt. Toen begon het te bubbelen, en kreeg iedereen een hand vol bubbels. Als je de bubbels knapte, dan kwam er koolstofdioxide gas uit. Het was wel leuk om even mee te spelen. Hierna had de juf een lucht schieter, en schoot de lucht door de klas heen. Als er dan zo’n bal lucht tegen je hoofd aan kwam, vlogen je haren overal naartoe. Ik werd voor een experimentje uitgekozen om te helpen. Naar enkele seconden besefte ik dat ik liever niet uitgekozen zou willen worden. De juf had water in een bekertje gegooid, en ik moest voorover staan. toen de juf het bekertje omdraaide, kwam er niks uit. het water was verhardt door een stof die al in het bekertje zat! Ik ging weer snel zitten. De juf had ook wat alcohol in een plastic cilinder gedrupt, en toen had ze de alcohol mooi verspreid. Ze gooide er een lucifer in en er kwam een ring van blauw vuur van onder naar boven, en de cilinder uit. ze had iedereen laten voelen, en de cilinder was heel warm. Voor dat we de alcohol in brand hadden kunnen steken, moesten we iets van 10 lucifers gebruiken omdat de cilinder zo lang was, dat bij de tijd dat de lucifer de bodem aanraakte, was hij al weer uitgewaaid. Als laatste gingen we naar buiten met een fles diet-CocaCola. We hadden ook een pakketje pepermunt Mentos mee genomen. We hadden de fles opengemaakt, en op straat gezet. De juf stopte gauw een half pakje Mentos in de fles, en de cola spat omhoog. Het regende toen weer naar beneden en ik was er bijna onder gaan staan om iets te drinken, maar dan waren mijn kleren helemaal plakkerig geworden!

2 comments:

Marjon said...

Wat een leuke lessen hebben jullie op school. Jullie school is echt niet saai denk ik.

groetjes Marjon

Anonymous said...

nee, we doen bijna elke dag wel iets speciaals. op een dag hadden we tijdens de rekenless een wii gebruikt!