Sunday, November 11, 2012

Ballon Autos



Deze week moesten we voor natuurkunde een auto maken die met de kracht van een ballon vooruit ging. De enige regels waren dat de auto van een halve liter waterfles gemaakt moest worden, en dat de ballon het enige was dat de auto duwde. Ik had al snel een idee van wat ik ging maken. Ik had onder de waterfles 2 rietjes vastgemaakt, en daar doorheen had ik staafjes van lego met wielen aan de uiteinden. Ik had een rietje gebruikt om de lucht stroom van de balloon meer geconcentreerd te maken. Ik probeerde de auto uit, en hij ging net niet 3 meter, de minimum lengte om een 100 te krijgen. Ik gebruikte toen een ander rietje die ik kon buigen om de luchtstroom recht naar achteren te laten gaan. Ik probeerde het nog eens, en deze keer ging hij 2 meter. Ik vroeg me af hoe dat kon, en ik bekeek de 2 verschillende rietjes. Het bleek dat het eerste rietje een beetje dikker was, en daardoor meer lucht doorliet. Ik had ook nog andere wielen gebruikt die lichter waren dan de originele, maar daar kwam de auto ook niet verder mee. Ik nam de volgende dag de auto naar school, en het bleek dat we veel grotere ballonnen kregen dan de ballon die ik had gebruikt. Die dag gingen we de autos testen, en die van mij ging 4 meter. Ik kreeg dus voor de eerste test een 101, want voor elke meter voorbij 3 meter, kreeg je een extra punt. Je kreeg 2 keer om te testen, en als je ballon klapte terwijl je aan het testen was, dan kreeg je een nieuwe ballon, maar dan kreeg je maar 1 test. De volgende dag had ik de auto veranderd, en had ik ook een dikker rietje gebruikt. Deze keer ging de auto 11.9 meter, dus kreeg ik een 108. Het was ook leuk om naar de autos van anderen te kijken. Er was een die zo’n dik rietje had, dat de auto de lucht in vloog, en koprol maakte, en weer lande. Er waren ook autos die in een rondje reden, of autos die helemaal niet vooruit gingen. De beste auto van de klas was gemaakt met 4 CD’s als wielen, en ging 15 meter.

1 comment:

Marjon said...

Goh wat slim dat jullie dat allemaal kunnen bedenken. Ik zou echt geen idee hebben hoe ik die auto vooruit moest laten gaan.