Tuesday, September 21, 2010

Ballon auto's

Deze week hadden we weer een ander project om te doen. We moesten een race auto maken die werd aan gedreven door een ballon. Mijn idee, was om schoepen op de voorste as te steken, zodat de lucht die uit de ballon zou komen tegen de schoepen aan zou komen. Na een paar uur werken, en een trip naar Michael’s ; een knutsel winkel, was de auto eindelijk af. Het meeste van de auto was piepschuim. De om de basis te maken, hadden we rietjes onder het blok gelijmd, en door de rietjes had ik saté prikkers gedaan. Aan de saté prikkers waren de wielen, die ook uit piepschuim waren gemaakt. We hadden boven op de auto een rietje geplaatst in piepschuim, waar de aandrijving lucht doorheen zou komen. We hadden de auto gewogen, en hij woog ongeveer 62 gram. We knoopten met een elastiekje de ballon aan het rietje, en lieten de ballon los. De auto ging nergens heen. We hadden alle wielen door het midden gesneden, en probeerde het nog een keer. De auto woog ongeveer 46 gram. Nog gebeurde er niks. Deze keer hadden we het met een groter rietje geprobeerd, maar dat lukte ook niet. We pakte het overige stuk piepschuim, en ik stook er 2 rietjes doorheen. Daar deed ik de saté prikkers door heen en toen lijmde we de wielen er op. We gebruikte het ouwe systeem voor de aandrijving. Deze keer woog de auto maar 16 gram! Ik blies de ballon op, en knoopte hem weer aan het rietje vast. Ik liet de auto gaan en hij begon te rijden. Het ging niet zo heel snel, maar langzamerhand ging hij steeds sneller. Hij reed ongeveer 5 meter ver, net zo veel als nodig was, dacht ik. De volgende dag kwamen we de klas binnen, en bleek het dat de auto maar 3 meter hoefde te gaan om een perfecte score te halen. We mochten onze auto’s uit testen, en die van mij reed het verste, en die van een andere jongen, reed ongeveer net zo ver. Morgen kunnen we de auto’s echt laten racen. Morgen de beste winnen!

1 comment:

Marjon (vana) said...

Wat een slim idee om de auto door ballonnen aan te laten drijven. Jullie hebben er wel veel werk van gehad zeg. 'Leuk dat jullie zoveel projecten doen op school, dat gebeurt op de Nederlandse scholen niet.
Jammer dat ik geen foto van de auto kan zien want hij zag er vast prachtig uit.