Sunday, April 26, 2009

komeet

Ik had op vrijdag morgen een feest omdat ik in het kac team was. er was cake en punch. Er waren meer mensen die ook mee gingen bij kac. Ik vond het wel fijn dat we het feest hadden want ik rekenen toen het feest begon dus had ik geen rekenen. Toen ik terug kwam was het alweer tijd voor teken les. We leren op school in wetenschap over planeten en het zonnestelsel. We leren ook over kometen, meteoren en asteroïden. Ik ben hier natuurlijk heel goed in en kreeg een honderd op allebei mijn testen. We hadden op vrijdag een lab waarmee we zelf onze eigen komeet konden maken. We werken in de klas met groepjes van 2 dus eerst ging mijn vriend wat zand pakken en een plastic zakje. Ik mocht hierna een stuk “dry ice” of bevroren koolstof pakken. Ik moest er voorzichtig mee zijn want het blok was -75 graden Celsius. Het was dus zo koud dat je vingers er van verbranden omdat het zo koud is. We stopten de koolstof ook in het zakje, deden er wat water bij en begonnen te kneden. We hadden nu een bal van zand waar de koolstof in verscholen zat. We brachten hem naar een hete lamp en er kwam meteen rook van af net zoals een echte komeet. We hielden hem daar tot dat de staart een halve meter lang was en toen pakte ik de komeet weer en brak hem in tweeën ik zag het witte stuk koolstof er in en ik dacht dat het beter zou werken als het alleen het stuk zou zij. Ik hield het stuk er voor en werd de staart nog langer. Ik hield hem boven de prullen bak en raakte hem een keer aan. Het voelde lekker koud maar als ik mijn vinger er langer op had gehouden had het nu zeer gedaan. Dry ice is een helen rare stof warmee je leuke experimentjes kunt doen en voor $2 of een euro vijftig kan je een hele kilo ervan kopen.

No comments: